Hvordan lykkes med nettbutikken

Shopping-tast

De fleste av oss har i dag tilgang på internett og en eller annen form for PC. Har man da en startkapital på rundt 100 000 og tid til å jobbe med prosjektet kan du starte en liten nettbutikken uten problemer. Men det er mange om beinet, så hvordan kan du sørge for at nettopp du lykkes?

Nordmenn handler på nett som aldri før, og det er tydelig at de etablerte aktørene blir stadig større, og de små forsvinner i mengden med mindre de har spesialisert seg på en spennende nisje. Skal du drive en nettbutikk må du ha en forretningsmodell klar, ettersom det ikke er helt det samme som å lykkes med butikk i den fysiske verden. Et av de viktigste valgene du tar i denne prosessen er hvilke e-handelsløsning du ønsker benytte deg av. Det er viktig med en stabil og trygg løsning, som for eksempel Magento fra vaimo.no.

Men skal du ha noen sjanse for å lykkes med nettbutikk må du ha klare tanker om de fire P’r; Produkt, pris, plassering og promotion. Det har også kommet til en femte P som står for posisjonering.

Produktet

Du må gjøre deg opp tanker om hva slags produkter du ønsker å selge, og husk at ikke alt egner seg like godt til å selge på nettet. Det er viktig at kjøperen kan få godt nok inntrykk av kvaliteten til å velge å kjøpe produktet. Det må også kunne tåle transport over tid, så ferskvarer fungerer dårlig.

Pris

Ikke glem at du konkurerer med leverandører fra hele verden når du selger dine produkter på nettet, dette bør være med når du setter prisen på produktet. Er produktet ditt mer unikt, kan du ha høyere pris.

Plassering

Sørg for god plassering i søkemotorer for å nå flest mulig kunder. Ha et godt domenenavn med .no som er lett å huske og bruk tid på å legge strategien. Velg språk etter kundegruppe, du kan ha et fortrinn om du velger norsk i Norge.

Posisjonering

Hvorfor skal kunden velge deg ovenfor dine konkurrenter? Tenk over ditt produkt og hvem kundegruppen er.