Reklame på godt og vondt

Det finnes reklame for produkter som folk har stor nytte av, og for store utsalg der folk kan skaffe seg varer til en billig penge. Mye reklame blir sett på som forkastelig, og annonsering kan bli kritisert. Det er for eksempel forbudt å reklamere for tobakk i Norge, siden det regnes som oppmuntring til noe som er svært skadelig for helsen.

marker spillMange mener at det er forkastelig at Ari Behn spiller i en reklamevideo for spillselskapet Folkeautomaten, siden det å reklamere for pengespill regnes som svært selvisk når mange har fått ødelagt livene sine grunnet spilleavhengighet. Ting tyder på at nest etter våpen- og narkotikaindustrien, er pengespillindustrien den mest kritiserte i Norge.

Hva er forkastelig og hva er ikke forkastelig?

Reklame har påvirkning på de som ser på. Dette vet businessverdenen, og det blir brukt milliarder av kroner hvert år på reklame for produkter. Særlig unge blir lett påvirket av reklame, og studier viser at de som er glade i pengespill, bruker mer penger etter at de har sett slike reklamer. Ari Behn antyder derimot at hele den norske stat driver med det samme ved å bruke Oljefondet til å investere i utenlandske spillselskaper. «Så hvorfor blir ikke det kritisert», påpeker han. Er det så mye mindre rosverdig å fronte en tvilsom industri gjennom reklame for at de skal tjene penger, enn at Oljefondet skal investere i den samme industrien bare for at Norges stat kanskje kan tjene penger på det? Dette er et spørsmål det er verdt å stille seg.

I fjor gjorde Universitetet i Bergen en undersøkelse som viser at risiko- og problemspillere bruker mer penger og spiller med høyere risiko som følge av reklame, og at særlig unge er utsatt for reklamen – Dagbladet.no